+48 605 880 422 +48 32 241 16 23 deforin@deforin.pl

Eksploatacja i serwis progresywnych centralnych układów smarowania w mobilnych maszynach roboczych


Centralne smarowanie w koparce czy ładowarce to obecnie bardzo popularne rozwiązanie, spotykane m.in. w maszynach Liebherr czy Volvo. Automatyczne układy smarowania są również stosowane w wozidłach technologicznych oraz ładozwałowarkach. Pozwalają na znaczne ograniczenie kosztów eksploatacji wynikających ze zużywających się części oraz nieplanowanych postojów spowodowanych awariami oraz samym procesem ręcznego smarowania.

Przeznaczenie centralnego smarowania

 
Centralne smarowanie jest odpowiedzialne za smarowanie m.in. sworzni ramion i wysięgników. Zapobiega zużyciu w wyniku tarcia, jak również, szczególnie w przypadku maszyn działających w wysokim zapyleniu i wilgotności, spełnia rolę medium czyszczącego (poprzez regularne często okresowe dostarczanie smaru usuwany jest stary smar z zanieczyszczeniami i dostarczany świeży smar).
 

Jak zbudowany jest progresywny centralny układ smarowania?

 
Progresywny centralny układ smarowania koparki, ładowarki, wozidła (stosuje się również układy jednoliniowe oraz dwuliniowe) np. marki Liebherr czy Volvo jest zbudowany z pompy wyposażonej z reguły w jeden element pompujący, na którym montuje się tzw. zawór bezpieczeństwa, który stanowi pierwszy stopień kontroli (jeżeli zawór „puszcza” smar, to oznacza, że któryś z punktów smarnych jest niedrożny). Za pompą montuje się tzw. rozdzielacz główny, a za nim rozdzielacze robocze. Układ smarowania może być wyposażony w czujnik pracy montowany na pierwszym rozdzielaczu. Jeżeli wystąpi niedrożność w którymś z przewodów, to automatycznie zostaje wysłany sygnał do sterownika układu smarowania, co powoduje wyświetlenie sygnału alarmowego.
 
Rozdzielacz progresywny działa w systemie cykli – smar jest wydawany po kolei do wszystkich wyjść poprzez system tłoczków, w ściśle określonych dawkach. Tłoczki pracują w ten sposób, że jak zostanie wykonany posuw tłoczka w jednej sekcji rozdzielacza, to kolejny tłoczek wykonuje ruch i smar trafia do kolejnego wyjścia. Jeżeli któryś z punktów jest niedrożny, to tłoczek w tej sekcji zostaje zablokowany, uniemożliwiając jednocześnie pracę następnego tłoczka.
 
Nadzór operatora polega zatem na obserwacji sterownika układu centralnego smarowania (umieszczonego w kabinie lub w korpusie pompy) informującego o niedrożności układu smarowania (jeżeli układ jest wyposażony w rozdzielacz z czujnikiem), obserwacji zaworu bezpieczeństwa zamontowanego na elemencie pompującym (jeżeli zawór „puszcza” smar, to oznacza, że któryś z punktów smarnych jest niedrożny) oraz obserwacji poziomu środka smarnego. Należy także zwrócić uwagę na szczelność zbiornika smaru oraz szczelność przewodów i złącz na rozdzielaczach, które są narażone na częste uderzenia (jeżeli konstrukcja maszyny na to pozwala, pompę umieszcza się pod osłoną, przewody i rozdzielacze również są w newralgicznych miejscach dodatkowo zabezpieczone).
 

Napełnianie pompy centralnego smarowania

 
Istotną kwestią jest napełnianie pompy centralnego smarowania środkiem smarnym w taki sposób, aby unikać napełniania przez odkręcenie pokrywy zbiornika pompy, gdyż w ten sposób mogą się dostać niechciane zanieczyszczenia do smaru, co w konsekwencji może spowodować zatarcie elementów pompujących. Praktycznie każda pompa jest wyposażona w przyłącze do napełniania (zawór napełniający), który stanowi kalamitka (smarowniczka) lub specjalne szybkozłącze. Dzięki takiemu rozwiązaniu do napełnienia zbiornika pompy można użyć smarownicy ręcznej, pneumatycznej lub smarownicy akumulatorowej.
 
Jeżeli któryś z punktów smarowych jest niedrożny, w pierwszej kolejności należy określić przyczynę. Najprościej jest odkręcić po kolei przewody wychodzące z rozdzielacza (począwszy od rozdzielacza głównego), sprawdzając, czy smar uchodzi z każdego z wyjść. Jeżeli odkręcimy jeden z przewodów i smar nie będzie uchodził, to znaczy, że ten przewód jest drożny. Jeżeli zaś smar wypłynie pod ciśnieniem, to znaczy, że ten przewód był niedrożny. To wynika ze sposobu działania rozdzielacza progresywnego (jeżeli jeden z punktów jest niedrożny, pozostałe nie będą pompować smaru).
 
Częstą przyczyną braku ciśnienia smaru w układzie jest zużycie elementu pompującego, awaria układu sterującego lub silnika pompy, ale w takich przypadkach zazwyczaj informuje dioda alarmu.
 
Centralne smarowanie ładowarki, koparki bądź innej maszyny np. marki Liebherr czy Volvo powinno przechodzić okresowy przegląd. Ważne jest aby po każdym dniu roboczym operator sprawdził wizualnie szczelność przewodów i złącz, szczelność zbiornika, stan zaworów bezpieczeństwa.
 
Przeczytaj również artykuł: Centralne smarowanie – zasada działania
 

Diagnostyka i serwis – centralne smarowanie Liebherr, Volvo i inne

 
Nie zawsze Klient ma czas lub odpowiednie narzędzia i warunki, aby wykonać profesjonalny serwis centralnego smarowania Liebherr czy Volvo bądź w maszynie dowolnego, innego producenta.
 
Od wielu lat wykonujemy diagnostykę i naprawę układów centralnego smarowania, zarówno u Klienta, jak i na miejscu w naszym serwisie.
 
Naprawiamy i serwisujemy centralne smarowanie w koparkach, koparko-ładowarkach, wozidłach praktycznie wszystkich marek: VOLVO, KOMATSU, CATERPILLAR, JCB, HITACHI, CASE, HYUNDAI, DOOSAN, LIEBHERR, VOLVO, MERLO, XCMG, KOBELCO, NEW HOLLAND, MECALAC, TEREX, LIUGONG, ATLAS COPCO
 
Serwisujemy centralne smarowanie SKF/VOGEL, BEKA MAX, LINCOLN (QUICKLUB), centralne smarowanie ILC, GROENEVELD (TWIN), oraz centralne smarowanie GRACO.